Zdecydowanie warto: Szukaj dostępnych klientów. Każdy chce mieć kilka zleceń od dużych firm, ale z…
Praca zdalna kojarzy się z realizacją ambitnych zleceń, większą niezależnością i elastycznym grafikiem. Koniec z nudnymi biurowymi zadaniami: jako freelancer będziesz robił to, co kochasz i realizował tylko takie zlecenia, które będą ci się podobały.
Czy taka praca jest możliwa? Tak – jeśli spełnisz kilka warunków.
5 kroków do sukcesu freelancera
Możliwości rynku pracy zdalnej są niemal nieograniczone. Zapotrzebowanie na umiejętności kreatywne nie spada. Graficy, fotografowie, copywriterzy, tłumacze, programiści, specjaliści od SEO i social media nie mogą narzekać na brak zleceń.
Mimo to konkurencja na rynku usług freelancerów jest spora. Zanim rzucisz lub ograniczysz pracę na etacie zdecydujesz się i pracować na zlecenie, wprowadź w życie skuteczny plan działania.
1. Zrób research
To obowiązkowy punkt twojego planu i pierwszy krok do sukcesu.
- research rynku
Zanim zaczniesz pisać wymówienie w obecnej pracy, sprawdź, jakie jest zapotrzebowanie rynku na rodzaj usług, jakie świadczysz. Dowiedz się także, gdzie szukać zleceń.
- research konkurencji
Sprawdź, jaki jest poziom usług oferowanych przez konkurencję. Dzięki temu zorientujesz się, jakich rzeczy powinieneś się jeszcze nauczyć, a jakie będą twoim atutem.
2. Ułóż plan działania
Początkujący freelancerzy często mają problem, jak oprzeć się pokusom wolnego czasu. Prokrastynacja i nastawienie „zrobię to później” to prosta droga do porażki.
Praca zdalna wymaga wielkiej dyscypliny i wysokiej motywacji, dlatego zanim rozleniwisz się na dobre, stwórz plan dnia, którego będziesz się trzymać.
Najważniejsze?
- ile czasu poświęcisz na szukanie nowych zleceń i networking?
- jak długo będziesz pracować?
- ile czasu i kiedy poświęcisz na odpoczynek
3. Dostarcz swoje usługi
Pisaliśmy już, że konkurencja na rynku pracy zdalnej jest spora. To świetnie, że przesyłasz zleceniodawcy swoją ofertę, ale jeśli wydaje ci się, że niechlujnie napisana propozycja powali wszystkich na kolana, jesteś w błędzie.
- zadbaj, aby składane oferty były zwięzłe i odpowiadały na potrzeby klienta
- skompletuj portfolio
Nie lekceważ potencjału portfolio. To twoja wizytówka w sieci i sposób na to, aby przekonać klienta do twoich usług. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć budowanie portfolio, skorzystaj z narzędzi dla freelancerów.
4. Zadbaj o autopromocję
Bycie freelancerem oznacza nie tylko, że sam jesteś swoim szefem i sekretarką. Jesteś także swoim specjalistą ds. marketingu.
Podstawą twojego działania będzie obecność w sieci. Zarządzaj mądrze swoją stroną i profilami w mediach społecznościowych. Możesz wykorzystać je do pozyskiwania zleceń, networkingu i promocji.
5. Ustal budżet
Pierwsze miesiące freelancingu są najeżone pułapkami. Poza złudzeniem nieograniczonego czasu łatwo wpaść w pułapkę myślenia stawkami znanymi z etatu.
Kiedy pracujesz na własny rachunek potrzebujesz bezpiecznej strategii finansowej. Dla freelancera są to:
- zachowanie pracy na etacie przez pierwszy rok pracy zdalnej
- dywersyfikacja dochodów
- ograniczanie zbędnych wydatków
- obniżanie kosztów „firmowych”
Jak zostać freelancerem i przetrwać? – podsumowanie
Praca zdalna ma wiele dobrych stron: daje większe możliwości rozwoju niż praca na etacie, pozwala na większą swobodę i kusi elastycznym grafikiem.
Nie ma jednak nic za darmo. Jeśli chcesz być skutecznym freelancerem, potrzebujesz wewnętrznej dyscypliny i wysokiej motywacji.
Aby odnosić sukcesy na rynku pracy zdalnej, przygotuj plan na swoją karierę freelancera. Przeprowadź dokładne rozpoznanie rynku, na którym chcesz działać, porównaj możliwości swoje i konkurencji, zdobądź nowe umiejętności, które wyróżnią cię na tle innych.
Zadbaj o to, aby stworzyć narzędzia do autopromocji: twoja osobista marka, portfolio, strona domowa czy profile w mediach społecznościowych to kanały, dzięki którym przyciągniesz do siebie zleceniodawców.
Pod żadnym pozorem nie zapominaj o bezpieczeństwie finansowym. Jako freelancer musisz zwracać uwagę na wydatki i na płynność finansową. Zanim zaczniesz przyjmować pierwsze zlecenia, ustal wysokość stawki i poziom, od którego opłaca ci się przyjmować prace.